Kako pravilno potopiti pšenicu, ječam ili raž, a da se ne izgube minerali i vitamini

Konzumiranje nepravilno pripremljenih integralnih žitarica može da dovede do nedostatka minerala u organizmu. Evo kako da to izbegnete...

Kako pravilno potopiti pšenicu, ječam ili raž, a da se ne izgube minerali i vitamini Foto: Shutterstock

Natapanje žitarica pre upotebe ima mnoge koristi po organizam. 

PROČITAJTE JOŠ:  Pirinač dijeta: 7 kilograma manje za samo 3 nedelje

Pre svega natapanjem se povećava sadržaj vitamina i minerala u žitaricama, dok se istovremeno olakšava njihovo varenje, dok se sa druge strane na taj način razbija fitinska kiselina koja se nalazi u spoljašnjem omotaču zrna i koja ometa apsorbciju gvožđa, kalcijuma, magnezijuma, bakra i cinka u crevima

Zbog toga se može desiti da konzumiranje nepravilno pripremljenih integralnih žitarica dovede do nedostatka minerala u organizmu.

Celo zrni žita sadrži takođe inhibitore enzima koji ometaju varenje. Mnoge osobe koje su alergične na žitarice mogu bolje da ih tolerišu kada se pripreme na navedeni način. U kiselom testu napravljenom od natapanog brašna je takođe smanjena količina antinutrijenata iz žitarica. Kisela sredina dva puta povećava koristi od natapanja žitarica, jer pomaže u razbijanju antinutrijenata i olakšava njihovo varenje.

Koristite istu količinu tečnosti koju bi ste koristili za pripremu žitarica. Na primer, ako 1 šolju integralnog pirinča kuvate u 2 šolje vode onda i za natapanje koristite 2 šolje vode.  Žitarice ostavite da se natapaju najmanje 7 sati, dok natapanje u periodu od 12-24 sata daje najbolje rezultate. Duže natapanje nema učinka na razbijanje fitinske kiseline, ili povećanje hranjljive vrednosti žitarica. Za većinu žitarica natapanje preko noći je sasvim dovoljno. Vodu u kojoj ste natapali žitarice možete koristiti za kuvanje ili žitarice isprati i kuvati u svežoj vodi.

Žitarice možete natapati u vodi kojoj ste na dodali kiseline i to tako što će te na 1 šolju vode dodali 1-2 kašike jabukovog sirćeta, soka od limuna, jogurta, kefira, surutke, mlaćenice. Ukoliko vam se ne svidi ukus hrane spremljene sa ovako natapanim žitaricama, jednostavno posle natapanja žitarice isperite i kuvajte u svežoj vodi, pa neće biti kiselije.

Istraživanja pokazuju da se fitati u pšenici, raži i ječmu smanjuju za 46-77 % kada se prilikom natapanja koristi samo voda, odnosno za 84-99 % kada se za natapanje koristi zakiseljena voda. Kiseli rastvor takođe, sprečava i razvoj neprijatnih bakterija.

Brašno takođe možete natapati. Koristite istu količinu vode koju zahteva recept plus kiselu tečnost i ostavite da odstoji 12-24 sata, pa napravite hleb ili pecivo prema receptu, dodajući mu po potrebi još malo vode da bi se dobilo testo prave konzistencije.  Pecivo napravljeno sa natopljenim brašnom je posebno ukusno kada se pravi sa brašnom kome su prilikom natapanja dodati jogurt ili kiselo mleko.

PROČITAJTE JOŠ: Zdravi recepti: ruski integralni hleb sa heljdinim brašnom

U brašno koje natapate da bi ste kasnije od njega pravili hleb možete pored vode da dodate eventualno i zahtevanu količinu ulja, ali ikako ostale sastojke, njih dodajete neposredno pred pripremu hleba.

Pecivo ili hleb napravljen od ovako pripremljenog brašna je lakše svarljiv. Pritom mnogo bolje i lepše naraste prilikom pripreme. Integralni pirinač se naravno mnogo brže skuva na ovaj način i činjenica je da se mnogo lakše vari.

Izvor: Ko dren 




bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
instagram
Artikal Instagram za ceo sajt