Pritikinova dijeta zasnovana na ugljenim hidratima

Uz revolucionaran odnos između tri osnovne grupe hranljivih supstanci: proteina, masti i ugljenih hidrata, ova dijeta donosi i sjajne efekte po pitanju holesterola!

Pritikinova dijeta zasnovana na ugljenim hidratima Foto: Shutterstock

Ovo je dijeta koja je unela potpuno nov, revolucionaran odnos između tri osnovne grupe hranljivih supstanci: proteina, masti i ugljenih hidrata. Proteini čine 10-15 odsto ukupnog dnevnog unosa kalorija, masti najviše 10 odsto, a ugljeni hidrati čak 80 odsto. Iz tog razloga, dozvoljene su sve vrste povrća, svežeg voća, žitarica, kao i proizvodi od brašna: hleb, testenina (bez dodataka ulja, šećera, masti i jaja), sve mahunarke, krompir, belance, obrano mleko, jogurt, nemasni sir, živinsko meso i riba.

DOZVOLJENO/NEDOZVOLJENO

Masnoće: Sve vrste masnoća su zabranjene. To je jedno od najvažnijih pravila Pritikinove dijete. Obrok treba pripremiti od kuvanih ili sirovih namirnica. Odstranjivanje svih vrsta masti (ulja, maslaca i margarina) omogućava da baš ova dijeta za sada nema pravog konkurenta kada je u pitanju snižavanje vrednosti holesterola i masti u krvi. 

Proverite svoj holesterol pre nego što započnete dijetu i, recimo, tri ili šest meseci nakon što ste je redovno sprovodili. Bićete iznenađeni efektom. Inače, posle sniženja vrednosti holesterola ispod 4 mmol/l dolazi do postepenog topljenja ateroma u krvnim sudovima (ograničenih zadebljanja u zidu arterijskih krvnih sudova, koja se sastoje iz masti - lipida) i povlačenja arterioskleroze.

Meso: Preporučuju se riba i živina. Skinite kožicu i odstranite sve masne delove. Dozvoljeno je samo kuvano i meso spremljeno na roštilju.

Mahunarke: Pasulj, grašak, sočivo i soja su dozvoljeni zato što predstavljaju biljne izvore proteina, a i bogati su vlaknima - nesvarljivim materijama višestruko korisnim za organizam. Mahunarke jedite najmanje jednom nedeljno, još bolje tri puta. Zbog veće kalorijske vrednosti, dozvoljena količina je pola do tri četvrtine kilograma nedeljno.

Jaja: Žumance je značajan izvor holesterola, dok belance ne sadrži masnoće, a izvor je esencijalnih aminokiselina. Pritikinova dijeta preporučuje sedam belanaca nedeljno.

Povrće: Sve vrste povrća su dozvoljene u neograničenim količinama (bar dva puta dnevno), pod uslovom da je sirovo ili kuvano. Krompir može da se jede svakodnevno. Dozvoljene su sve vrste semenki i zrnevlja, s tim što treba voditi računa o količini - zbog njihove veće kalorijske vrednosti.

Voće: Preporučuje se do pet puta tokom dana. Dnevno je dozvoljena čaša soka, ali samo ukoliko ste sigurni da je bez šećera.

Žitarice: Dozvoljeno je pet-šest kriški hleba i peciva. Pirinač može da se jede svakodnevno, kao i mekinje, ječam, pahuljice od kukuruza, testenina (ali bez dodatka šećera, masti, ulja i jaja). Prednost imaju raženi i crni hleb.

Mlečni proizvodi: Dozvoljeni su samo obrano mleko i jogurt (četvrtina litra dnevno), kao i posni sir (30-50 grama dnevno).

Slatkiši: Izričito su zabranjene sve vrste slatkiša, kao i šećer, med, marmelada, voćni sirupi.

Dodaci jelima: Dozvoljene su sve vrste začina. Majonez, kečap i sosovi nisu dozvoljeni. Upotrebu soli, zbog opasnosti od povišenog krvnog pritiska, treba svesti na minimum. Kad god je moguće, so treba zameniti nekim drugim začinom.

Piće: Mogu da se piju mineralna voda i čaj. Nije dozvoljeno konzumiranje napitaka koji sadrže kofein (kafa, koka-kola), niti alkohola.

PRAVILA DIJETE

  • Da bi se Pritikinova dijeta pravilno sprovodila, treba imati na umu još nekoliko pravila. Naime, jedite više puta dnevno, da ne biste osetili glad, jer u tom slučaju lako dolazi do gubitka motivacije i odustajanja od dijete. Pogrešno je izostaviti neki od dnevnih obroka. Za svaki dan treba da predvidite tri obroka i dva međuobroka, koji mogu da sadrže kukuruzne pahuljice, salatu, ili komad voća.
  • Ako je spoljašnja temperatura viša od 30 stepeni, potrebno vam je više energije zbog pojačanog znojenja. Temperatura ispod 15 stepeni usporava bazalni metabolizam, zbog čega vam je potrebno više energije kako bi organizam odoleo hladnoći. To je razlog zašto zimi jedete više, pa je samim tim znatno teže držati dijetu u to doba.

Kako da izračunate kalorije za dijetu, pročitajte ovde.

Kako da izračunate indeks telesne mase, pročitajte ovde.

Izvor: Lisa Zdravlje




bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
instagram
Artikal Instagram za ceo sajt