ŠOK ISTRAŽIVANJE DOKAZALO ONO OD ČEGA SVI STREPIMO: najteži ishod prekomernog sedenja sada i naučno dokazan

ŠOK ISTRAŽIVANJE DOKAZALO ONO OD ČEGA SVI STREPIMO: najteži ishod prekomernog sedenja sada i naučno dokazan Foto: Shutterstock

Prva studija koja je definitivno potvrdila jaku vezu između prekomernog sedenja i smrtonosnih oblika karcinoma odjeknula je u svetskim medijima, piše Lepa&Srećna.

Rezultati istraživanja američkog naučnog tima objavljeni su 19. juna 2020. godine u renomiranom naučnom časopisu JAMA onkologija.

Njihova glavna tema koncipirana je na već poznatoj vezi između prekomernog sedenja i ozbiljnih zdravstvenih problema kao što su dijabetes i srčana oboljenja.

Karcinom je, inače, jedan od vodećih uzroka smrti u Americi, kad je reč o odrasloj populaciji. Pri tome, više od polovine obolelih od neke vrste raka mogli su sprečiti nastanak bolesti uvođenjem zdravijih životnih navika.

Prethodne analize pokazivale su da postoji i veza između smrtnog ishoda karcinoma i male fizičke aktivnosti ispitanika. Međutim, one su se sve zasnivale na upitnicima za koje su sami pacijenti davali podatke, pa ih je nauka uzimala s rezervom.

Sada je po prvi put primenjena upotreba akcelerometra, uređaja koji prati telo u pokretu pa su rezultati zasnovani na objektivnim merenjima.

Podaci su se prikupljali pune tri godine, a obuhvaćeno je više od 8000 ispitanika. Rezultati su nedvosmisleno dokazali da što je više vremena pacijent provodio sedeći, ne krećući se, to je veći bio rizik od smrtnog ishoda karcinoma.

Uvođenjem bilo lake bilo umerene fizičke aktivnosti, rizik mortaliteta se smanjuje.

Samo 30 minuta lake fizičke aktivnosti dnevno smanjuje rizik od smrti za osam odsto, a ako se uključe teže fizičke aktivnosti, rizik je manji za više od 30 odsto.

Ono na šta najviše treba obratiti pažnju, ističe se u diskusiji o rezultatima, jesu dugi periodi sedenja, bez pokreta.

Laički (i maksimalno pojednostavljeno) rečeno, manje je opasno ako sedite sat vremena ali tokom njega ustanete tri puta i po dva minuta prošetate po prostoriji ili se razgibate, nego ako se ne dižete punih 60 minuta a onda budete na nogama šest minuta.

Istraživači priznaju da njihova studija ima izvesnih ograničenja. Na primer, nije uzeta u obzir lokacija karcinoma. Sa druge strane, u istraživanje uopšte nisu uključeni pacijenti koji su uz karcinom imali i druge komorbiditete.

Uprkos takvim ograničenjima, tim je jednodušan u zaključku da se prekomerno sedenje može konačno označiti kao nezavisan faktor većeg rizika od smrti zbog karcinoma.

Izvor: Lepa&Srećna




Prenošenje originalnog sadržaja potpisanog sa Lepa & Srećna dozvoljeno je isključivo uz linkovanje na taj tekst!

bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
instagram
Artikal Instagram za ceo sajt