NEREDOVAN MESEČNI CIKLUS, POJAČANA MALJAVOST I AKNE: kako ishranom pobediti policistične jajnike

U borbi protiv policističnih jajnika neophodne je postepeno promeniti način ishrane. Evo šta treba da preduzmete...

NEREDOVAN MESEČNI CIKLUS, POJAČANA MALJAVOST I AKNE: kako ishranom pobediti policistične jajnike Foto: Profimedia

Neki od simptoma policističnih jajnika uključuju neredovni mesečni ciklus ili njegov izostanak, izraženija dlakavost lica, prsa, abdomena (stomaka), stanjivanje kose ili predeli ćelavosti na glavi, akne, tegobe kod regulacije telesne mase, smanjena plodnost.

Nakupljanje masnoće u srednjem i gornjem delu stomaka naziva se centralna ili središnja pretilost, gde osobe u tom slučaju imaju oblik jabuke (naspram gde se masnoća nakuplja na bokovima, pa telo više poprima oblik kruške, koji je poželjniji i sigurniji za žene).

Zašto oblik jabuke ukazuje na problem? Pretilost koja je javlja u središnjem delu nosi sa sobom komplikacije poput pojave visokog krvnog pritiska, ali u slučaju policističnih jajnika i drugih komplikacija sa hormonima. Naime, naučna istraživanja koja su koristila ultrazvučna merenja, otkrila su da žene sa policističnim jajnicima imaju veći udeo središnje pretilosti. U tom slučaju, često dolazi do pojave insulinske rezistencije, koji je jedan od koraka prema razvijanju šećerne bolesti tip 2.

Povećana telesna aktivnost i promena životnih navika je ključni korak hvatanju u koštac sa policističnim jajnicima. Prema istraživanju objavljenom 2003. godine u Clin Diabetes, procenjuje se da 50% žena koje imaju policistične jajnike, imaju indeks telesne mase veći od 27kg/m2, ili je čak pretilo, gde je indeks telesne mase veći od 30kg/m2!

Takođe, studije su pokazale da žene koje pate od policističnih jajnika osim insulinske rezistencije i središnje pretilosti, imaju veći novo testosterona, a manje luteinizirajućeg hormona, što objašnjava pojačanu dlakavost, ali i teže usklađivanje telesne mase.

Kod lečenja policističnih jajnika, cilj nije brzi gubitak telesne mase (kojeg vrlo često sledi jo-jo efekt) već dugotrajna promena ishrane, gde nedeljno gubimo od pola do jedan kilogram, gde je pojava jo-jo efekta vrlo mala. Promena životnih navika je prvi i vrlo važan korak u lečenju policističnih jajnika. Policisični jajnici su problem mnogih žena i zahteva multidiciplinarno lečenje. Stoga, dijete ne dolaze u obzir!

Svako putovanje počinje prvim korakom. Tako i promene putem ishrane trebalo bi da nastupaju postepeno, uključujući ih redovno kako bi postale i ostale stalne. Naučna istraživanja su dokazala da čak i mali gubitak od 5% ukupne telesne mase može podstaću ovukaciju, a redovna telesna aktivnost i bez gubitaka telesne mase pokazuje poboljšanje simptoma i pozitivnu sliku o svom telu.

Dakle, treba krenuti sa promenom ishrane i telesnom aktivnošću tri puta sedmično po sat vremena. Promene u ishrani uz aktivnost treba da dovedu do postepenog gubitka telesne mase, gde svakako preporučujem uz lekarski savet i nutricionistu koji će voditi kroz proces ozdravljenja. Nikako ne treba zaboraviti - uspeh je još izgledniji kada se istim naporima za promenom životnih navika pridruže i drugi članovi porodice.

Ishrana za policistične jajnike

Prehrana koja će goditi policističnim jajnicima svakako ima svoje čvrste temelje u mediteranskom načinu ishrane:

  • riba
  • živina
  • sir
  • mahunarke
  • umerene količine žitarica koje svakako treba da budu integralne, odnosno celovite (hleb, testenina, njoki, riža)
  • pregršt zelenog lisnatog povrća, raznog voća
  • maslinovo ulje

Nauka već dugo godina stoji iza blagotvornog delovanja mediteranske ishrane i telesne aktivnosti.

Omega 3 masne kiseline se preporučaju osobama sa šećernom bolesti i srčanožilnim bolestima, zbog protiv upalnog delovanja. Izvor omega 3 masnih kiselina su plava morska riba, lanene i chia semenke. Maslinovo ulje takođe obliuje omegama – omega 9 masnim kiselinama.

Naučna istraživanja takođe preporučaju ishranu koja je niskog glihemijskig indeksa, odnosno; birajte integralnu testeninu i hleb, izbegavajte slatkiše, a sve što ima skrob (krompir, hleb, testenina, njoki, žitarice, museli itd.) na tanjir stavljajte u veličini svoje šake. Preporuka je da u ishrani uvedete više prehrambenih vlakana, gde je odličan izvor zeleno lisnato povrće, umerena količine integralnih žitarica i voće.

I za kraj, šaku koštuničavog voća uvek nosite sa sobom u džepu. Setite se da se put regulisanja telesne mase i borbe sa policističnim jajnicima traje, međutim da se nakon istrajnosti vide rezultati.

Tekst: Magistar nutricionista Diana Gluhak

Izvor: Ordinacija




bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
instagram
Artikal Instagram za ceo sajt