Čajnik sa ptičicom

Šta ovaj čajnik Majkla Grejvsa čini drugačijim od miliona drugih širom sveta? Ni manje ni više nego ptičica koja cvrkuće. Poznati arhitekta ispunio je ovim dizajnom sve vizuelne zahteve - proporciju, harmoniju, ravnotežu i ritam.

Čajnik sa ptičicom Foto: Ebay

U traganju za zrncem humora, vica, dosetke, koji bi uneli malo dobrog raspoloženja u jednoličnu svakodnevicu, ozbiljan profesor teorije arhitekture sa Prinstona izabrao je ptičicu i njen ljupki cvrkut. Oni bez duha i znanja reći će: "Pa šta, čajnik ko čajnik. Sasvim će dobro funkcionisati i bez te cvrkutave budalaštine.” 

Da, oni su u pravu, jer njima je dovoljna samo kupuća voda za čaj, a mrzovolja će ih i tako, sa ptičicom ili bez nje, pratiti celoga dana. S jedne strane, ovaj čajnik je stvarno ko svi drugi: ima posudu za vodu, poklopac, dršku i pipak za sipanje vode u šolju. Ali moda u dizajnu 80-ih godina prošlog veka nalagala je nešto više, kao na primer da predmet postane slavan i da ponese epitet must have, ako ste osoba koja ume da bira i zna šta hoće. Dakle, kod ovog čajnika dizajner je poštovao sve kriterijume dobrog dizajna: funkciju, estetiku, izbor i obradu materijala, vrhunski kvalitet. 

Kada je o estetici reč, zadovoljeni su vizuelni zahtevi u smislu proporcije, harmonije, ravnoteže, ritma. Ostalo je još pitanje naglaska, isticanja, nečega što će jedan predmet razlikovati od mnogobrojnih drugih koje nudi tržište. Nešto što će privući i zadržati pažnju konzumenta. Detalj raspoznavanja. I dizajner je izabrao pticicu, i ne samo nju. Ptičicu koja cvrkuće! Kada voda u čajniku provri, ptičica ljupkim cvrkutom obaveštava vlasnika da je obična "česmuša" spremna da postane nešto više: prijatan čajni napitak. 

Čajnik je izrađen od poliranog čelika i poliamida i odmah je privukao pažnju postmodernih dizajnerskih krugova, pre svega, rodonačelnika pokreta iz Italije. Od tada sve do danas čajnik se sa uspehom lansira i prodaje kao ekskluziva s dizajnerskim potpisom. 

Američki arhitekta i dizajner, rođen je 1934. Indijana. Diplomirao je arhitekturu na fakultetu u Sinsinatiju, a magistrirao na Harvardu. Bio je član tzv. Njujorške petorke (Piter Ajzenman, Ričard Majer, Čarls Gvatmej, Džon Hejduk). 

Arhitektonsku praksu započeo je u Prinstonu, Nju Džerzi, i dugo je bio na čelu firme koja je projektovala veliki broj komercijalnih i rezidencijalnih građevina i enterijera. Godine 1979. izabran je za počasnog clana Američkog instituta arhitekata, a 1999. dobija Nacionalnu nagradu za umetnost. Osamdesetih godina prošlog veka raskida sa osnovnim principima modernizma i priključuje se pokretu postmodernizma, pri čemu odstupa od strogo proklamovanih pravila i počinje da unosi duhovitost, boje i citate u svoje, ne samo arhitektonske već i dizajnerske projekte.

Kada je 1982. godine po prvi put italijanska grupa javno izlagala svoje novo viđenje oblasti arhitekture, enterijera i dizajna, među njima je bio i jedan Amerikanac: Majkl Grejvs. Njegov rad je privukao pažnju firme Alesi  iz Italije i oni su još 1985. napravili "čajnik sa ptičicom" i lansirali ga na tržište na tržište. Ovaj čajnik je bio i ostao najuspešniji eksperiment firme "Alesi" sa postmodernizmom. Kombinacija ozbiljne forme od blistavog čelika s majušnom pticom od plastike postala je simbol razmeđe dva stilska pravca i poimanja vrednosti u domenu dizajna upotrebnih predmeta. 

Majkl Grejvs, koji je 2003. godine oboleo od bakterijskog meningitisa i ostao prikovan za invalidska kolica, još uvek je aktivan i uključen u brojne dizajnerske projekte.  

Marijana Milosavljević, 
dipl. istoričar umetnosti 

 




bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
instagram
Instagram artikal za moj stan