Danski dizajn: skupocene stolice Paula Kjaerholma

Za set stolica po ceni od 30 000 evra, danskog dizajnera Paula Kjaerholma, ljubitelji skupocenih komada nameštaja rado izdvajaju novac. Kolekcionari tvrde da su njegove stolice oličenje "nemogućeg" u dizajnu: i lake i jake i izuzetno elegantne...

Danski dizajn: skupocene stolice Paula Kjaerholma Foto: Wikipedia

Drvo, metal, koža - od tri vrste materijala potpuno različitih svojstava ostvarena je izuzetno lepa, udobna i moderna stolica za savremeni enterijer u modernistickom maniru.

Dizajner stolice je koristio različite materijale da bi ostvario harmoničnu kompoziciju kao što muzičar koristi note. Iako dizajn ne spada u kategoriju umetnost radi umetnosti, ovaj dizajn ima sve atribute autentičnog umetničkog oblikovanja.

Jedna stolica - jedan akord, grupa stolica - čitava simfonija. Stoga nije čudno što grupa od osam stolica „PK 11” Paula Kjaerholma iz 1957. godine danas na tržištu vredi više od 30.000 evra. Dizajner je uistinu maestro, a pripada plejadi danskih stvaralaca koji su dizajn shvatali veoma ozbiljno i oblikovanju predmeta prilazili s najvećim mogućim znanjem, poštovanjem, osećajnošću i posvećenošcu.

Konstrukcija stolice izrađena je od solidnog metala i po svim matematičkim principima koji obezbeđuju stabilnost pri korišćenju. Veze između delova su veoma sigurne, pouzdane i jake, a istovremeno suptilne i gotovo neprimetne. Na ram je postavljeno sedište presvučeno kožom, takođe diskretne građe i nepretencioznog oblika. Čovečje telo na stolici kao da je zagrljeno polukružnim drvenim leđnim naslonom, koji sa obe bočne strane spontano prelazi u rukonaslone.

Sivi metal mat obrade, crna sjajna koža i crvenkasto ružino drvo doprinose opštoj harmoniji dizajnirane kompozicije. Stolica je laka i jaka. Kada je reč o nameštaju za sedenje, te dve karakteristike veoma je teško uskladiti a da pri tom ne budu suprotstavljene jedna drugoj. Obično stolica, ako je laka, onda nije jaka, i obratno. Dizajner je uspeo da uz pomoć ogromnog talenta i nešto malo sreće postigne taj zadati cilj.

Danski dizajner, rođen u Kopenhagenu, završio je školu umetnosti i zanata u rodnom gradu i na toj istoj školi bio profesor u periodu od 1952. do 1956. Projektovao je nameštaj za najvece danske firme, koje su tih godina bile poznate širom sveta po svom dobrom dizajnu i kvalitetu.

Bio je majstor u kombinovanju različitih materijala, što u njegovom slučaju nije bilo samo sebi cilj, vec je bilo u službi funkcionalnosti i estetike. To su ujedno bili i elementarni principi modernističkog stila ne samo u industrijskom dizajnu već i u arhitekturi i enterijeru. Pored drveta, metala i kože, omiljeni materijali bili su mu mermer, trska i fiberglas. Sledio je koncepciju Korbizijea i grupe okupljene oko njegovih stavova i ideja, i to dopunjavao specifičnim danskim smislom za estetiku u okviru funkcionalnog dizajna. Perfekcija izrade za njega je imala istu težinu kao i estetika, što je ujedno bila i najvažnija karakteristika danskog dizajna toga vremena 

Marijana Milosavljević,
dipl. istoričar umetnosti




bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
instagram
Instagram artikal za moj stan