KAKO DA BEZBEDNO UPLATITE LETOVANJE: evo kako da nađete dobru agenciju, obezbedite garanciju i povraćaj novca u slučaju otkazivanja puta (SAVETI)

Evo kako da se obezbedite od loše organizovanog puta i smeštaja, a evo šta da uradite u slučaju da putovanje iz bilo kog razloga propadne.

KAKO DA BEZBEDNO UPLATITE LETOVANJE: evo kako da nađete dobru agenciju, obezbedite garanciju i povraćaj novca u slučaju otkazivanja puta (SAVETI) Foto: Shutterstock

Kada putnik izabere destinaciju i plati aranžman najvažnije, ali i najmanje što očekuje, jeste da mu putovanje ne propadne.

Nažalost, letnju sezonu 2018. godine obeležilo je nekoliko slučajeva prevare u turizmu, čak je tur-operator iz Subotice pobegao iz Srbije sa novcem putnika i samo su neki od njih, zahvaljujući dobroj volji agencija iz Beogradu, otišli na odmor. Konkretno, problem putnika koji nisu mogli da budu obeštećeni je što su rezervacije platili na ruke vlasniku agencije. Pretpostavlja se da su imali poverenja u dugogodišnjeg turističkog radnika, ali bez obzira što je poverenje u agenciju ključno, postoji još mnogo toga na šta treba obratiti pažnju.

Nakon prevara koje su uzbunile srpsku javnost uvedeno je i nekoliko novina, a među njima je i osiguranje od otkaza putovanja koje je dva odsto od cene aranžmana. Ako je letovanje 100 evra, ovo osiguranje se plaća dva evra. Aleksandar Seničić, direktor JUTA, objasnio je zašto je poželjno uzeti osiguranje od otkaza putovanja.

- Ovo osiguranje omogućava povrat novca u slučaju nepredviđenih okolnosti kao što su bolest ili smrtni slučaj. O tome treba da vode računa putnici koji imaju rizične grupe, a to su stari roditelji, mala deca i drugi, gde može doći do neplaniranih okolnosti – kaže Seničić.

Turizmolog Boris Tot smatra da putnici agenciju treba da biraju po preporuci ili da koriste usluge agencija u koje su stekli poverenje.

- Najbitnije je da građani fizički budu prisutni prilikom sklapanja ugovora. Ugovor je obavezan, treba ga pročitati i proveriti da li je u njemu navedeno sve što je dogovoreno. Ugovor o putovanju mora da ima pečat i potpis. Termini moraju biti precizno navedeni. Ukoliko se novac uplaćuje kod posrednika mora da bude naznačeno ko je tur-operator. Poželjno je proveriti da li je letovanje plaćeno tur-operatoru – kaže Tot.

Putnici mogu na Internetu da provere i da li agencija ima licencu i polisu osiguranja. Dokumentaciju i opšte uslove putovanja koje agencija mora da izda prilikom sklapanja ugovora treba da sačuvaju.

- To je dokument od oko 12 strana, ali neka im ne bude mrsko da sve pročitaju da bi znali na šta imaju, a na šta nemaju pravo – kaže Tot.

Agencije su dužne i da uruče putniku garanciju da će putovanje biti izvršeno i da će u slučaju propusta moći da ostvari svoja prava. Kako se navodi na sajtu JUTE, agencije koje imaju njihovu garanciju garantuju sledeće: povrat novca za nezapočeta putovanja u slučajevima bankrota, besplatan smeštaj ako to nije učinila agencija, besplatan povrat, mogućnost alternativnih putovanja ako putnici nisu otputovali preko agencije, besplatnu arbitražu ako je program delimično neispunjen i pravnu pomoć.

Nije redak slučaj da se putnicima kroz fotografije predstave hoteli i drugi smeštaj u boljem izdanju nego što zaista jesu. Ukoliko putnik smatra da je prevaren, treba na licu mesta da kontaktira s predstavnikom agencije.

- Svaka turistička agencija mora imati predstavnika na destinaciji. Turista treba da napravi fotografije i po povratku da uputi žalbu i onda može da očekuju povrat određenog dela novca, odštetu ili zamenu za drugo putovanje – kaže turizmolog Tot.

Savet turističkih radnika je i da putnici, kada god je to moguće, izdvoje 10, 20 ili više evra da bi bili sigurni.

- Za sve što je jeftino postoji razlog za nisku cenu. Nekada klijenti kažu da su njihovi prijatelji putovali po niskoj ceni i oni žele to isto. Na kraju se ispostavi da se njima ipak ne dopadaju smeštaj, lokacija, da su razočarani. Imali su izbor, ali su zbog cene i utiska drugih ljudi bili nezadovoljni izborom.

Tekst: Biljana Vučković

Izvor: Blic




bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
instagram
Artikal Instagram za ceo sajt